torsdag, mars 12, 2015

mogen, enkel bordeaux (bel-air lagrave 1985) och fylld vaktel

Fylld vaktel, stuffad med bland annat anklever, serverad med potatisbakelse, murklor och baconlindad haricots vert på en onsdag? Tja, varför inte...? Och med en anklever-tarte till förrätt? Son och hustru blir lite förvånade över ambitionsnivån, men förklaringen är enkel. Picard har öppnat i Uppsala. Fransk frysmat som aspirerar på något annat än Findus och Dafgårds.
 
Jag råkar snubbla över butiken i Kvarnen vid Vaksala torg i samband med ett lunchmöte, och åker tillbaka på väg hem från jobbet. Alla möjliga frysta delikatesser som lockar med enkelt tillagning. Och humana priser. Jag bestämmer mig för en kvalitetskontroll...
 
 
 
 
Den fyllda vakteln är helt okej och skäms inte för sig på ett festligare bord, men i något slags självhävdelse vill jag ändå tro att min egen variant som jag gjort ett par gånger haft mer smak. Men också mer ben - att få dem urbenade underlättar ätandet.... Hustrun är inte jätteimponerad medan sonen äter utan prut. Potatisbakelsen gillas dock av samtliga. Murkelsåsen kunde fått mer smak av murklorna, men det får skyllas på tillagningen. Bönorna gör jag själv och familjen gillar.
 
Och när jag famlar runt i vinrummet efter något relativt finstämt och moget men inte alltför exklusivt så snubblar jag över en bortglömd flaska Chateau Bel-Air Lagrave 1985!
 

Jag har turligt nog glömt bort vad det kostade, och det är ju bra i sig eftersom jag då kan prova det precis för vad det är och slippa alla termer av "prisvärt". Och ikväll är det ett fantastiskt trevligt vin!

Det doftar moget, djupt, rent och komplext samtidigt, med drag av tobak och torkad frukt. Smaken har balans och fokus, ganska lätt och dominerad av söt frukt och ett kryddigt slut. Det roliga är att hustrun också gillar vinet hårt - hon kan ju annars vara lite tveksam till åldersstigna fransoser. Men den totala avsaknaden av svettig häst bidrar säkert. Till maten är det ju öppet mål - såklart...

Hittar senare anteckningar som tyder på att vinet har kostat 349 kr vid släppet för ett par år sedan. Må de. Kanske en hundring mer än vad jag räknat med, men samtidigt är ju de där mognadsfixarna så svåra att få på annat sätt... så att... för samma pris idag hade jag köpt en låda!

Inga kommentarer: