tisdag, januari 24, 2012

2009 olivier leflaive bourgogne cuvée margot


Mest ett livstecken så att ni inte tror att vinflödet helt sinat... Ovanligt mycket beredskap på jobbet har haft negativ inverkan på provande och konsumtion, men några ljuspunkter syns i närtid!

Efter att ha blivit avlöst känns det bra att få öppna något anständigt vin, trots tisdag. Rester av en burk ankrillette med anklever lockade, och fick kombineras med rostat surdegsbröd, ost- och skinkpaj och sallad. Gott i all sin enkelhet!

Olivier Leflaive startade sin negociantverksamhet 1984 och lämnade familjeegendomen Domaine Lefalive tio år senare för att koncentrera sig på den egna verksamheten. Mest vita viner, men även en del rött. Ambitionen med det här är enligt importören att göra en högkvalitativ satsning på en ”enkel appellation”, med bra balans, hygglig längd och rik frukt.

I mitt tycke är det precis vad som levereras. Bourgogner kommer ju dessvärre alltid med en särskild straffskatt, men när man väl accepterat att instegsvinerna ligger 30-40 kr över andra druvor/producenter/regioner så får man ändå säga att det här är ett lyckat exemplar i sin kontext. Bra, ren, fokuserad doft med mosade jordgubbar, kryddor och lite sandelträ. Fruktorienterad smak med bra syra och kvardröjande känsla av syrliga, röda karameller.

Jag dricker för sällan bourgogne i den här kategorin för att kunna ge ett tillförlitligt omdöme på hur det står sig i sin prisklass, men det spelar mindre roll för mig just i kväll. Hustrun gillar det också och det lyckas alltså förena en hygglig komplexitet, en hyfsad syra och en bra längd med drickbarhet och matkompatibilitet. Inte illa!


2 kommentarer:

Anonym sa...

(A): Håller helt med om att detta är ett bra vin i klassen och är det vin som jag "alltid" använder till såsreduktioner och i grytor. Funkar dessutom alldeles utmärkt att dricka. Gjorde för övrigt slut på min sista 2008 i en Boeuf B i helgen.

Gôut sa...

Jag provade 09an för första gången igår och kan bara instämma. Givetvis saknas det mesta från de större Bourgognerna, men med tanke på priset är det ett schysst köp för tidig konsumtion.
2009 verkar vara ett bra år för enklare Bourgogner, tycker jag.