fredag, januari 14, 2011

2001 hermitage la chapelle, jaboulet

Vissa investeringar man gör framstår ju mindre listiga över tid. Jag noterade för en tid sedan att det "reades ut" gamla årgångar av Jaboulets klassiska Hermitage "La Chapelle"... Ett vin som nått legendariska höjder vissa årgångar men som också ifrågasatts ibland. Att - likt mig - betala 726 kr för det här vinet i augusti 2006 framstår ju som halvsmart jämfört med de 599 kr man vill ha idag...
Hur som helst; efter en osedvanligt tuff vecka blev det sen middag med ankrillette, fasanpaté, cornichons, gott bröd, charkuterier, inläggningar och ostar. Och varför då inte ett gott vin till?
För visst är det ett gott vin! Det har mognad, friskhet och fräschör i doften samtidigt - bra start! Lädertoner över mörka plommon och örter... I munnen är det friskt, medelfylligt, hyfsad syra och god tanninuppslutning i svansen. Eftersmaken är kanske det bästa med hela vinet; lång, nyanserad och skiftande ger den utrymme för utdragen njutning... Bra grejer, inget dussinvin.
Det är bara det att... 726 spänn! För fyra och ett halvt år sedan; kanske 8-900 idag! Det här vinet saknar minst en wow-faktor för att nå dit, kanske två. Tveksamt om ens dagens prislapp är motiverad. Jag får gå på lite Syrah-forskning i källaren och hitta referenser, för jag förstår ingenting just nu...

2 kommentarer:

Korkdragaren sa...

La Chapelle efter 1990 suger, hårt.
Hade du druckit vinet blint hade en gissning på en 180-kronors Croz inte varit helt oävet.

konjären sa...

Ja, eller hur?! Jag ska plocka upp någon halvgammal Graillot och jämföra med inom kort, tror jag...!

Det här verkar vara ett seriöst fall av att skörda på gamla lagrar!