lördag, september 02, 2006

funghi porcini

På hustruns och min förlovningsresa i Italien för några år sedan träffade vi IT-mannen och hans fru. Det visade sig att vi oberoende av varandra bokat resor till Florens, och vi såg givetvis till att umgås en del när vi nu hade chansen. De tog med oss till en mycket trevlig restaurang där vi åt bl a mycket goda gnocchi, och dessutom lärde oss uttala dem rätt ('njåkki). Ett annat minne från Italien var alla underbara svamprätter med funghi porcini. Det tog en stund innan vi kunde fastställa att det faktiskt var karljohanssvamp det handlade om, men inte blev det mindre gott för det.



Så när vi drog på snabbt improviserad svamputflykt med IT-mannen och familj och hittade massor av den kära stensoppen, så kändes det naturligt att äta lite mat ihop på kvällen. En rådjusrsstek med en lyckad svamplasagne (naturligtvis på den färska svampen) och en Chateau Villemaurine St Emilion Grand Cru 1996 funkade bra. Konstaterades dock att det är för lite italienskt vin i källaren. En Barolo hade suttit fint, men den enda jag har kvar vill jag spara ett tag till. Hustrun och jag knäckte ju den första av två 1998 Paolo Scavino Carobric här i somras med fantastiskt resultat, men jag vill spara den andra något år till eller så...

Inga kommentarer: