lördag, september 22, 2007

Brorsans födelsedag

Vi firade med en liten familjemiddag, där jag agerade självplågare i och med min beredskap i hemmet som förhindrade vinintag i rimlig mängd. Smaka på vinet kunde jag dock, och blev intresserat överraskad. Till en vitlök- och rosmarinspäckad lamstek med ugnsrostade grönsaker och en blomkålscreme (inspirerad av div medbloggare) serverade jag en Philippe Faury Saint Joseph "la Gloriette" 2002; ett syrahvin från Rhône. (den som säljs idag på SB är alltså 2004; inte 2002). Vinet köptes för drygt ett år sedan för 159:-.





Jag får erkänna att min koll på Rhône är inte vad den borde vara; lite Chateauneuf-du-Pape, lite Hermitage/Crozes/Gigondas/Vacqueyras... Men ganska blygsamt. Och syrah/shiraz har aldrig varit någon frekvent gäst på vårt bord. Med mitt mycket begränsade intag kunde jag ändå hitta väntade mörka bär och någon "köttighet", men det som slog mig som allra mest framträdande och lite oväntat var den för mig mycket tydliga doften av eucalyptus, som också återkom i smaken med minttoner (!). Ska det vara så? Jag hoppas att vinet klarar ett par dagar så att jag på måndag kväll kan lämna ett mer ingående omdöme.

Inga kommentarer: